Nenechte si nic uniknout!
Budeme Vám posílat novinky a informace z muzea přímo do Vaší e-mailové schránky. Tím pádem budete vždy vědět co připravujeme a nic Vám už neunikne!
Hlavním tématem tohoto ročníku byla filmová a audiovizuální tvorba jako specifická forma poznávání a zkoumání předmětů jak v muzejní edukaci, tak ve školních aktivitách.
Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně připravilo v termínu 18.–20. března 2015 již sedmý ročník mezinárodní konference Muzeum a škola. Konference se uskutečnila ve spolupráci s Národním ústavem pro vzdělávání v Praze a místem konání se staly zlínské budovy 14 a 15 14|15 BAŤOVA INSTITUTU.
Hlavním tématem tohoto ročníku byla filmová a audiovizuální tvorba jako specifická forma poznávání a zkoumání předmětů jak v muzejní edukaci, tak ve školních aktivitách, čímž volně navázala na Workshop klasické filmové animace v muzeu, který proběhl v březnu 2014.
První dva dny konference se zaměřily na otázky týkající se koncipování obsahu filmové a audiovizuální výchovy ve vzdělávání. Na teoretickou část pak navázaly odpolední dílny. Třetí den, pátek 20. 3. 2015, se uskutečnil volitelný Workshop klasické filmové animace pod vedením lektora a animátora Michaela Carringtona.
Zájemci měli možnost představit vlastní edukační projekt ve formě elektronické prezentace, vystaveny byly také tištěné postery.
Muzeum a škola 2015 v médiích:
Mediální partner - Portál Propamátky: KONFERENCE | Muzeum a škola ve Zlíně aneb Muzeum ve filmu – film v muzeu (9. 4. 2015)
Článek o konferenci Muzeum a škola 2015 uveřejněný ve vědeckém recezovaném muzeologickém časopise Museologica Brunensia (jaro 2015, roč. 4., č. 1, s. 32-34)
Zpráva o konání konference Muzeum a škola 2015 uveřejněná v odborném recenzovaném časopise Kultura, umění a výchova (2 / 2015, roč. 3, 02. 11. 2015) Univerzity Palackého v Olomouci
Odborná spolupráce
Prof. Rudolf Adler: Filmová/audiovizuální výchova. Proč a jak?
/Cílem hlavního referátu konference Muzeum a škola bylo seznámit pedagogy v muzeích, galeriích a na školách s východisky Filmové/Audiovizuální výchovy jako doplňujícího vzdělávacího oboru vycházejícího z oblasti Umění a kultura./
PeadDr. Markéta Pastorová: Filmová/audiovizuální výchova jako vzdělávací obor
Filmová/audiovizuální výchova - konkretizované výstupy I (5. a 6. ročník ZŠ), konkretizované výstupy II (7. a 8. ročník ZŠ), konkretizované výstupy III (9. ročník ZŠ)
Mgr. Magdalena Müllerová: Návštěvníci přicházejí?
/V příspěvku byly kladeny otázky, jakou váhu mají návštěvníci pro muzea? A jakou roli hrají ve 21. století. Práce s publikem je důležitá pro činnost kulturních organizací i příležitostné kulturní projekty. Týká se marketingu, dramaturgie, doprovodných programů i celkového pojetí projektů a provozu organizací, které považují své publikum za partnera a nejen pasivního konzumenta. Příspěvek představil toto téma v celé šíři a byl doplněn příklady dobré praxe z ČR i zahraničí./
Stanica Žilina: Hana Hudcovičová Lukšů, Dušan Dobiaš, Martin Krkošek: Animované historky ze Stanice
/Příspěvek představil práci úspešného kulturního centra Stanica Žilina–Záriečie, které se dlouhodobě věnuje koncepci programů pro děti a školy. Ateliéry pro širokou veřejnost byly založeny v roce 2000 a hned v prvním roce si zde skupinka dětí natočila animovaný film. Tím odstartovala plodná éra animátorské tvorby pro děti v Žilině, která byla přiblížena v příspěvku a v ukázkách./
fotky se Stanice: /1/ /2/ /3/ /4/ /5/
Mgr. Ivana Řezníčková: Animovaná tvorba v praxi
/Příspěvek představil to, jak se vytváření animovaných filmů zabydlelo ve výtvarné výchově na ZŠ Mánesova v Otrokovicích, jak se z něj stal samostatný volitelný předmět, jak se podařilo vydělat na techniku a jak se žákovské filmy prezentují./
Mgr. Petra Peštová, Mgr. Kateřina Hausenblasová, Dis.: Animovaná tvorba v muzeu
/Příspěvek obou autorek Animovaná tvorba v muzeu představil dva přístupy k využití filmové animované tvorby v rámci vzdělávacích programů v muzeu. V prvním případě byla animační dílna zařazena jako závěrečná rozšiřující nabídka vzdělávacího programu k výstavě s environmentálním podtextem. Druhý případ naopak nastínil využití animované tvorby a její specifické formy poznávání jako primárního nástroje edukace v muzeu./
Mgr. Aleš Kapsa: Musaionfilm - 17 ročníků přehlídky muzejních filmů
/Příspěvek prezentoval historii přehlídky (od r. 1998), statut, ocenění, videotéku a prezentaci přehlídky na veřejnosti. Součástí příspěvku byly také ukázky filmů (oceněné filmy, práce lektorů a formálně pozoruhodné filmy). V premiéře byla představena videoupoutávka na Musaionfilm 2015./
Terezie Křížkovská a Adéla Mrázová: NaFilm do muzea?/Cílem projektu NaFilM je upozornit na absenci filmového muzea v České republice, seznámit s jeho návrhem a rolí v rámci filmového vzdělávání a iniciovat společenskou diskuzi o možnostech jeho založení se zástupci kulturních institucí a širší veřejností. V rámci příspěvku NaFilM do muzea? byl představen projekt NaFilM, jeho dosavadní ohlasy a překážky, koncept připravované výstavy a plánované aktivity do budoucnosti./
Účastníci měli možnost zhlédnout projekce filmů ateliéru Animované tvorby a ateliéru Audiovizuální tvorby UTB
Výsledky Workshopu animace
Účastníci workshopu měli možnost vyzkoušet si jednotlivé animační techniky, výsledky jejich pokusů můžete zhlédnout kliknutím na odkaz /pro stažení: pravý klik - Uložit cíl jako.../
kreslená animace | pixilace | loutková animace /baron/ | animace objektů /mikina/ | animace objektů /šátek/ |
plošková animace | loutková animace /pták/ | animace na magnetické tabuli | animace objektů /kabát/ | animace objektů /židle/ |
Výstava KINEMATOGRAF
Součástí programu konference byla interaktivní výstava KINEMATOGRAF sběratele Romana Prokeše.
Výstava představila desítky exponátů od optických hraček, jako jsou zoetropy a praxinoskopy, přes promítací přístroje 19. století – laterny magiky, až k promítačkám z konce století dvacátého. Návštěvníci si mohli sami rozpohybovat první film od Eduarda Muybridge. Prohlédli si vzácné ručně kolorované obrázky z 19. století, jejichž obraz se promítal pomocí nejjednoduššího promítacího přístroje, kouzelné lucerny – laterny magiky. V následující části bylo možné vidět ještě živé projektory z 20. století na 8 mm, 9,5 mm, 16 mm a 35 mm film.
V kinematografické dílně si každý mohl vyrobit optickou hračku thaumatrop.
Výstava byla pro veřejnost otevřená ve dnech 21. a 22. března 2015.
Fotogalerie výstavy Kinematograf
Reportáž ČT z výstavy
Anotace Workshopu klasické animace
Kontakt:
muzeum.skola@seznam.cz
Fotografie z konference: Alena Rychlá
Aby Vám tato webová stránka fungovala, potřebujete moderní podporovaný prohlížeč. Pokud používáte Windows 10, máte již nainstalovaný moderní prohlížeč Microsoft Edge, který můžete použít k zobrazení tohto webu.